Et ikonisk brand uden lige

Hvem kender ikke Havaianas? Det brasilianske brand har domineret sandalverdenen, siden sin spæde start i 1962 og siden opstarten, har mange prøvet at kopiere, dog uden held. Intet kommer i nærheden af det legendariske brand og deres vej til at blive den bedst sælgende sandal på verdensplan.

Havaianas sandalen var inspireret af den japanske sandal, Zori, som er lavet på rispapir og med en stofrem. Grundet rispapiret har Zori sandalen en riflet bund og denne går igen på Havaianas sandalen. Dog blev Havaianas lavet i gummi for at gøre den mere brugbar og netop dette resulterede i, at den hurtigt blev optaget af arbejderklassen og sidenhen blev et symbol på dem. Faktisk blev sandalen så populær, at den sammen med korn, bønner og ris blev klassificeret af Brasiliens regering, som en grundlæggende vare under inflationskrisen i 1966. Snart var sandalen så populær, at alle i Brasilien ejede et par og surferne optog den også hurtigt, da den var nem at hoppe i og holdbar til strandlivsstilen. Oprindeligt blev sandalen kun produceret i blå og hvid, men i 1969 skete der en produktionsfejl, som efterlod brandet med en kollektion af grønne sandaler. De blev frigivet til markedet og blev hurtigt udsolgt. Dette blev starten på Havaianas’ farverige DNA og snart blev de frigivet i alle mulige farver, såsom gul, brun og sort. Fra starten var sandalerne billige og det har ikke ændret sig meget over årene; de holder nemlig fast i mange af deres originale tiltag.

Derfor bliver Havaianas stadig designet og produceret i Brasilien. Priserne er heller ikke steget med årene udover, når det har været absolut nødvendigt. Brandet er derfor stadig tilgængeligt for stort set alle og det er også en af grundene til, at de kan opretholde deres popularitet. Hos surferne er Havaianas også blevet et synonym med deres livsstil og et af brandets mål er også, at give alle en indsprøjtning af sommer og den brasilianske ånd. Dog satte surferne deres eget præg på de populære flip flops. Indtil 90’erne havde brandet kun tilbudt én style: Tradicional. Den traditionelle sandal havde en farverig rem, som matchede farven på bunden. Men selve sålen var hvid og det var derfor den farve, man primært så. Surferne begyndte derfor at flippe deres sandaler, så farverne blev tydelige og dominerende. Havaianas tog dette til hjerte og begyndte at producere sandalen, som er blevet billedet på brandet; The Top. Den monokrome sandal er tidløs med den klassiske bund med rispapir printet og de to remme, hvorpå logoet er printet. Da den først ramte markedet, kom den i fire farver: kongeblå, sort, lilla og pink. I dag udkommer sandalen fast i mere end 15 farver og der tilføjes nye hver sæson, som passer til tidens trends.

 

Fra Brasilien til verdensherredømme

I 2007 blev Havaianas globale og de startede deres verdensindtog med at åbne kontor i New York, USA. Et år senere ramte de Europa og derfra er det gået stærkt. I dag sælges de hos mere end 150.000 lokationer i Brasilien og er tilgængelige i mere end 100 lande på verdensplan. Det er ikke kun den klassiske sandal, der dominerer længere; Havaianas har fingeren på pulsen og udvikler konstant nye styles, der opnår kultstatus. I 1998 udviklede de for eksempel Brazil modellen, som bærer landets ikoniske flag på remmene. Sandalen blev lavet til World Cup i Frankrig, men siden Brasilien var storfavoritter, udviklede brandet en sandal, som skulle hjælpe med at samle støtte omkring landsholdet. Desværre, blev det ikke til en sejr det år, men Brazil modellen er i dag en af de bedst sælgende styles.

Allerede året efter tog Havaianas endnu et stort skridt, da deres sandaler fik catwalk debut for franske Jean Paul Gaultier. Det ikoniske modehus brugte, som de første, den brasilianske sandal på deres catwalk og sandalen fik endnu engang uvurderlig omtale, for nu blev de cementeret indenfor high fashion. Dette blev starten for Havaianas i high fashion verdenen og i 2019 lavede de et samarbejde med det franske modehus, Saint Laurent, som længe har været anset for en af de største designere nogensinde. Selvom brandet sagtens kan begå sig på den store scene, har de ikke glemt, hvor de kommer fra. Havaianas bliver, som før nævnt, stadig produceret og designet i hjemlandet og missionen er stadig den samme; alle der bærer Havaianas, skal have en indsprøjtning af den brasilianske sommer.

 

Arbejder stadig for arbejderklassen

Til trods for den store succes på de helt tunge markeder, så vil Havaianas stadig være et brand for folket. Det er stadig den mest populære sandal hos arbejderklassen og surferne, og dette har de ikke glemt. De giver nemlig stadig tilbage til dem, der har været med til at sikre populariteten. I Australien lever sandalerne nærmest deres eget liv, og det er lige før, de er mere populære her end i hjemlandet. Derfor er Havaianas også tilstedeværende Down Under og laver ofte kampagner til surferne her. Det store surfersamfund på kontinentet har været med til at skabe verdensrekorder, og der laves tit sandaler til konkurrencer.

Selvom det kan være en svær balancegang, har det brasilianske brand også valgt at markere sit standpunkt indenfor mærkesager, som mange virksomheder ikke tør nærme sig. De er en stærk allieret til LGBTQIA+ samfundet og viser ofte deres støtte hertil. Derfor har de tit været med til at markere Pride parader verden rundt, senest i Australien, og de skyer ikke væk for at vise, at det er en mærkesag af stor betydning for dem.

Siden opstarten af brandet, har de gjort deres ypperste for at vise, at de er til for folket. De bruger lokale materialer og folket er deres vigtigste inspiration. Til trods for, at brandnavnet betyder Hawaiianere, så er det selvfølgelig oversat til portugisisk; hjemlandets sprog. Hos Havanna Shoes er vi faldet pladask for de klassiske designs, den gode kvalitet og de gode priser. Derudover er vi vilde med historien om det Sydamerikanske brand, som gik fra at producere én sandal i to farver til nu, at sælge mere end 252 millioner par sandaler hvert år i over 100 lande. Havaianas’ unikke evne til at være så nærværende og beholde den samme mission, mens de stadig når langt udover deres egne landegrænser er imponerende. Og evnen til at være tidløs, mens man stadig formår at skabe unikke, ikoniske nyheder, er beundringsværdig. Vi håber, at du bliver lige så vild med de brasilianske sandaler, som vi er.